louiseulander

Alla inlägg under maj 2013

Av Louise Ulander - 25 maj 2013 18:58

Hallå! Hoppas att allt är bra med er, med mig är det hur bra som helst! Sitter just nu i bilen på väg hem, är för tillfället i Stockholm iallafall så jag kommer komma hem inatt/imorgon bitti någon gång.
Ni som inte följer mig på instagram eller är vän med mig på facebook vet nog inte vad jag har gjort här nere? Jag har iallafall varit och hämtat min hundvalp. Så inte så konstigt att jag är lycklig kanske? ;) Nu ska jag kolla runt på facebook och så, måste ju passa på medan hon sover!
Ha det bra så länge så hörs vi, PUSS!

Av Louise Ulander - 23 maj 2013 22:10

Förlåt för att jag inte har skrivit på flera dagar, men jag har faktiskt inte haft tid! Har haft mycket att göra både på skolan och hemma, och det kommer nog inte bli så mycket bättre eftersom jag snart ska fara ner till Skåne och kommer hem först på söndag, men jag kommer blogga så mycket jag hinner, kan och orkar, promise! Hoppas ni har haft det bra iallafall, så hörs vi senare! Puss

Av Louise Ulander - 18 maj 2013 00:19

Jag är så trött så jag kan somna vilken halvminut som helst, så jag orkar intr uppdatera mer idag, men vi hörs imorgon, godnatt!

Av Louise Ulander - 17 maj 2013 13:23

Hallå! Jag har ganska nyss kommit till stan från skolan. Det är hur skönt som helt ute så till och med jag lämnade vinterjackan hemma (ja jag ha använt den tills nu..). Just nu sitter jag och äter glass och dricker vatten på Max, så gott! Nu ska jag fortsätta äta, missade precis bussen hem så får ta nästa som går om en kvart! Vi hörs om ett arg, ha det kung!

Av Louise Ulander - 17 maj 2013 09:41

Förlåtförlåtförlåt för att jag inte skrev igår, men jag hade verkligen inte möjlighet. Jag hann inte på morgonen, det fanns inget internet på bussen och när jag kom hem från skolan hade jag inte tid, hade plugg och var väldigt trött. Hoppas ni förstår! Nu ska jag gå på nästa lektion, men ha det bra så länge så hörs vi!

 

Av Louise Ulander - 15 maj 2013 21:03

Det islamiska året har 12 månader

                                                            1. Muharram
                                                            2. Safar

                                                            3. Rabi Al-Awwal
                                                            4. Rabi Al-Thani
                                                            5. Jumada Al-ula
                                                            6. Jumada Al-Thani
                                                            7. Rajab
                                                            8. Shában
                                                            9. Ramadan
                                                            10. Shawwal
                                                            11. Dhu Al-Qáda
                                                            12. Dhu Al-Hijjah

Skillnaden mellan den islamiska kalenden och den gregorianska kalendern är att den islamiska kalendern bygger mot månår istället för solår som den gregorianska gör.

Varje ny månad börjar vid nymåne. En månad motsvarar alltså ett månvarv. Eftersom nymånen blir synlig vid olika tidpunkter på olika platser så börjar en och samma månad inte på samma dag över allt.

Varje månad har 29 eller 30 dagar och är inte fast. Alltså kan en månad ha 29 dagar ena året och 30 nästa.
Den nionde månaden är Ramadan och är en fastemånad. Då äter eller dricker man ingenting innan solen har gått ner.

Den tolfte månaden Dhu Al-Hijjah är den månad då pilgrimsfärdrna företas.
Ett sådant månår har 354 dagar och är något kortare än ett solvarv. 33 solår motsvarar ungefär 34 månår, och det är därför månaderna förskjuts i förhållande till årstiderna.
I islamiska länder använder man Hidjrakalendern som är baserat på månåret, parallellt med eller istället för den gregorianska kalendern.


Den Islamiska tideräkningen börja med den dag då profeten Muhammad emigrerade från Mekka till Medina (16:e juli 622 e.f.Kr.) Det arabiska ordet för emigration är hidjra (därav namnet hidjrakalendern). När ett datum anges efter hidjrakalendern brukar man skriva ett H efter årtalet. Ett datum efter Kristifödelse (efter gregorianska kalendern) brukar anges med ett M. Ett hidjraår (H) kan omräknas till ett gregorianskt år (M) enligt formeln: M=(Hx99/4)+622 eller så klickar ni in på länken där ni bara kan knappa in vilket år ni vill räkna om! Länken är även den källa som jag tog informationen från! http://www.islamguiden.com/kalender.shtml#.UYY7gd2qmRk

Av Louise Ulander - 15 maj 2013 15:48

Hallå!
Jag fick sluta direkt efter nationella idag så just nu sitter jag ute på Max och har precis ätit glass och väntar på bussen hem. Ganska mysigt med lite egentid, även fast det inte är så mycket. Nu måste jag börja gå, bussen går om fyra minuter, puss!

Av Louise Ulander - 15 maj 2013 08:07

Godmorgon!
Hoppas allt är bra med er, med mig är det bra iallafall! Jag vet att jag inte uppdaterade något mer igår, men jag somnade på soffan vid sju och sen sov jag där till och från hela kvällen tills jag gick och la mig vid elva. Hoppas ni förstår!
Just nu sitter jag iallafall på bussen på väg till skolan, har nationella nästan hela dagen i engelska, önska mig lycka till!
Nu måste jag sluta skriva, ska snart byta buss, men ha det bra så hörs vi, puss!

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en 16-årig tjej från Skellefteå som skriver om mina intressen fotboll, gokart och Skellefteå AIK. Jag skriver även allmänt om tonårslivet här uppe i Norr!
Kontakt: lollos.blogg@hotmail.com

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Väder

klart.se

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Kategorier

Gästbok

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards